Les hvordan tre ulike aktører har opplevd suksess med online trening under pandemien.
Hvorfor bør du tilby digital trening? Og hvordan gjør du det?
Det siste året har det naturlig nok vært en stor økning i tilbudet av online trening. Å tilby digitale treningstimer er en fin mulighet til å nå ut til eksisterende medlemmer når de av ulike årsaker ikke kan delta fysisk på gruppetimer på treningssenteret. Flere aktører har hevet seg på den digitale treningstrenden og selger virtuelle treningstimer som aldri før. For treningsentrene som har vært pålagt strenge restriksjoner og nedstengning i flere kommuner, har det å tenke nytt og kunne tilby trening til sine medlemmer digitalt vært helt essensielt. En av våre kunder som har hatt suksess med dette er Family Akropolis i Drammen.
Family Sports Club Akropolis anslår at ca 30% av medlemsmassen nå benytter seg av online trening
Det er ingen hemmelighet at de strenge restriksjonene har vært utfordrende for treningssentrene. Family Sports Club Akropolis Åssiden var raskt ute med å tenke digital trening når nedstengningen var et faktum. Kathrine Grønstein, ansvarlig for premiumtilbudet på senteret, SKILL Sonen hos Akropolis anslår at opp mot 30% av dagens medlemsbase benytter seg av det digitale treningstilbudet. I en seksukers periode fra februar til mars hvor de kunne holde åpent igjen så likevel at flere valgte onlineløsningen.
Det har helt klart vært et utfordrene år, slik som hos alle treningssentrene, men feedbacken fra medlemmene er utelukkende positiv. I starten lurte vi på om dette var noe som kun «den yngre generasjonen» ville hive seg på, men vi har og en stor andel 60+ som benytter seg av den online treningstilbudet. Noe som igjen viser at Stream fra Technogym er enkelt i bruk for alle og en hver. Da nedstengningen igjen var et faktum uttalte et fornøyd medlem uttaler:
Dette går faktisk riktig bra takket være tilbudet på MyWellness og livesendinger. Sambatimer i heimen iført ulltøfler anbefales, slipper å skifte og dra ut fra huset. Praktisk!
Måten Akropolis har løst dette på, er at de tilbyr online gruppetrening live og on demand til alle medlemmer. For medlemmer med medlemskap i premiumsonen tilbyr de egne premium bootcamp timer med PT. Senteret investerte i en egen premiumsone i 2019, for å øke inntjeningen på eksisterende medlemmer. Mer om Skill Performance sone hos Akropolis.
Stor variasjon i online treningstimene
Family Akropolis tilbyr en del timer live hvor medlemmer kan melde seg på alt fra samba, bootcamp, yoga og mor og barn timer. Sistnevnte har blitt en stor suksess, da det gir en følelse av et sosialt fellesskap. Katrine hos Akropolis sier at denne onlinetjenesten er noe de ønsker å teste og utforske videre ut året, uavhenging av hva som skjer med koronoarestriksjonene. Hun tror det kan være veien og gå, og henter også inspirasjon fra andre store kjeder som også satser mye digitalt. På denne måten kan medlemmene bli med uansett hvor de er, hva med en trening fra hytta?
Oppfordring til medlemmer: Forsøk Mywellness! Supert tilbud som jeg håper vi får beholde når senteret åpner. Det kan brukes når vi er på hytta!!! Veldig bra. Tove Blåmoli- fornøyd medlem, hentet med tillatelse fra Akropolis sin facebookside.
En hel verden i endring
Over hele verden har treningssentre måtte innrette seg etter strenge restriksjoner og nedstengning over lang tid. For å klare å beholde medlemsbasene har flere vært raske til å implementere en digital strategi.
Utvidet medlemsreisen med MyWellness under pandemien
Chris Panter, Senior Manager Health and Fitness, på CV Life, var engasjert i å fortsette å tilby fordelene med helse og trening til medlemmene på senteret sitt i Coventry, England.
«MyWellness har alltid spilt en sentral rolle i vår kontakt med medlemmene. Tidligere i år, på grunn av nedstengningen, omfavnet vi umiddelbart Technogym Live og On-demand ettersom det tillot oss å utvide medlemsreisen vår med personlig kontakt og et digitalt tilbud. Technogym Live og On demand er helt brilliant, det er fylt opp med allerede eksisterende treningsinnhold, fleksibelt og enkelt å legge til vårt egenproduserte innhold, og veldig raskt å distribuere ut til medlemmene. Hastighet og fleksibilitet er viktig ettersom vi streber å møte kundenes behov og opprettholde en personlig kontakt.»
Mener at digitale løsninger er veien videre
Newcastle University mente at digitale løsninger var veien videre, og ønsket å lage et digitalt portaltilbud der alt var samlet på et sted til sine medlemmer. De valgte MyWellness på grunn av måten det var satt opp som en «one-stop-shop» og mulighetene til å gjøre absolutt alt igjennom en enkelt app.
«Å ta i bruk Technogym Live og On-demand har bidratt til å levere på vår wellness mission, og har tillatt oss å lage treningstimer som studentene har kunnet utføre på sitt eget rom. Vi har skapt timene slik at studentene kan bruke utstyr de har for hånden, slik som en stol, bøker etc. Dette har vært med på å kunne skreddersy treningsopplevelsen og sørget for at våre PTer har mulighet til å være proaktive, og enkelt tilby sine egne timer som holder treningsengasjementet i livet. Å kunne ha mulighet til å tilby trening digitalt har vært en enorm gevinst for oss» Denis Murphy, Participation & Events Manager at Newcastle University
On-demand timene er min redning i disse dager. De holder meg aktiv og inspirerer meg til å fortsette treningen selv nå når jeg ikke kan dra på treningssenteret. Selv om det ikke gir meg den eksakte samme følelsen som en fysisk treningstime, blir jeg motivert når jeg trener digitalt sammen med de andre, det er virkelig det nest beste. Å høre min coach sin stemme, se de andre heie meg i mål, gjør virkelig den store forskjellen i denne pandemien.
MyWellness Stream – hva er det og hvordan kan ditt senter ta i bruk online trening?
MyWellness fra Technogym er en software for treningsveiledning og kommunikasjon til bruk for treningssentre, trenere og personlige trenere. Via plattformen har senteret mulighet til å koble seg opp på noe som heter «Stream» Via tjenesten kan senteret tilby enestående treningsopplevelser til sine medlemmer, når som helst, hvor som helst. Medlemmene logger seg på og får tilgang til sine favoritt gruppetimer, live eller on-demand. Nå mer enn noensinne er dette aktuelt, og Stream er også et fantastisk verktøy for å motivere og engasjere medlemmene til fysisk aktivitet gjennom sommermånedene hvor det i normaltid er lavere aktivitet på sentrene.
“Denne strategien har virkelig fungert for oss, og vi har sett et fantastisk engasjement med MyWellness. Vi lanserte Live & On demand innhold til våre medlemmer rett før lockdown 2.0, og har allerede sett 20% av vår eksisterende medlemsbase aktivt laste ned og begynne å bruke Mywellness appen. Disse tallene er utrolig positive, ettersom dette gjenspeiler prosentandelene av medlemmene som deltok i timene vår før nedstengning»
Hva skjer videre med online trening
Selv om flere treningsentre i Norge har kunnet holde åpent, eller kanskje går mot en åpning, er det flere grunner til å utvide treningstilbudet også digitalt. Det er flere problemstillinger og spørsmål å stille seg i ettertid av denne pandemien. Kommer kunden til å føle seg trygg når de går inn i et rom, hvor de skal svette og være svært nære ukjente mennesker? Vil kundene gå tilbake til de samme treningsrutinene, som de hadde før Koronaviruset? Mange har hatt sine første erfaringer med hjemmetrening, mens treningssenteret er stengt. Noen vil foretrekke den nye treningsformen og fortsette å benytte online trening hjemme. Hvis senteret tilbyr trening gjennom MyWellness kan flere medlemmer ha begynt å bruke appen. De som allerede har testet appen, bruker verktøyet mer og oftere. De kan også ha begynt å bruke flere funksjoner enn tidligere. Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvordan treningsbransjen ser ut etter koronaviruset.
Vil du vite mer? Les enda mer om Stream fra Techogym her. Eller kontakt oss i Qicraft for en uforpliktende prat.