Litt konkurranse styrker og utfordrer de fleste i hverdagen, og i dette tilfellet, selvsagt i idrett. Å utfordre enkeltpersoner eller lag, kan være en god motivator for å få flere til å være mer aktive. I beste fall kan ulike utfordringer og konkurranser hjelpe deg med å beholde og forbedre kontakten med eksisterende medlemmer. Og samtidig hjelpe deg med å tiltrekke deg nye medlemmer. Treningssentre som har deltatt i den verdensomspennende konkurransen Let`s Move for a Better World, har lykkes med å øke kundesalget med hele 14%.
Dersom en person ikke setter seg et klart mål, vil det sjeldent gi resultater. Mange mennesker har også behov for eksterne mål for å vite hva de skal jobbe mot. Både når det kommer til jobb og privatliv. Det har vist seg at ulike utfordringer, tydelig målsetting og eksterne konkurranser kan bidra til at passive mennesker blir mer aktive.
Du trenger ikke alltid å være den første, den beste eller sterkeste – selve involveringen kan også gi deg motivasjon til å trene.
Challenge applikasjonen for Technogym’s Mywellness Cloud (skybasert applikasjonsløsning) gjør det enkelt for deg som treningssenter å opprette ulike konkurranser for dine medlemmer. Med Challenge-applikasjonen kan du for eksempel motivere dine medlemmer ved å lage konkurranser som:
- Antall MOVEs i en gitt periode
- Antall kalorier som skal forbrennes
- Antall gjennomførte gruppetimer
- Avstand på sykkel eller løping
- Innendørs og / eller utendørsaktiviteter
Resultatavlen viser de beste resultatene underveis
En eget resultattavle viser de som ligger best an i konkurransen. Å komme på listen og se seg selv, sammenlignet med de andre deltakerne, kan være en ekstra motivator for mange.
En utfordring der alle kan vinne
Flere sentre velger å lage konkurranser for sine medlemmer, som også foregår utenfor senterets fire vegger. For eksempel kan en Challenge være å gå eller løpe et visst antall km i løpet av et år. Hvor kunden kan registrere sin aktivitet både på kondisjonsapparatene på senteret, men også ved å registrere via GPS i MyWellness ved utendørsaktivitet. Dersom man setter et kollektiv mål, som feks 500 km i løpet av et år, handler det ikke om å komme først eller gå/løpe lengst. Alle skal nå det samme målet, og er derfor en utfordring hvor alle kan delta og alle kan vinne. Treningssenteret drar nytte av konkurransen fordi deltakerne vil motiveres til å ta en ekstra tur på senteret for å registrere aktivitet. Og deltakerene vil få helsemessige gevinster ved å være i enda mer aktivitet enn normalt.
I en teamutfordring betyr alles bidrag like mye
En for alle og alle for en. Å være en del av en større gruppe eller team, hvor alle drar mot et felles mål kan være en stor nok motivator til at mange vil delta og gjøre sitt absolutt beste. Technogym’s internasjonale, og verdens største aktive kampanje, Let’s Move for a Better World er et godt eksempel på en utfordring der selv en liten akt er en stor handling.
Medlemmer av et treningssenteret samler Moves (aktivitet) i en satt tidsperiode, hvor det er satt et maks antall Moves som en person kan samle hver dag. Hensikten er at alle medlemmene sammen skal samle et gitt antall moves i perioden, hvor resultatet gir en pakke treningsutstyr som treningssenteret får donere til en lokal skole etter eget valg. Jo flere Moves treningssenteret klarer å samle, jo høyere blir verdien på donasjonen. Her teller hver eneste aktivitet på senteret, og medlemmene kan også samle Moves ved utendørsaktivitet. I tillegg til å fremme sin egen trivsel og helse, får medlemmene mulighet til å bidra med noe viktig i samfunnet. Treningsutstyret som doneres til den lokale skolen er ment å hjelpe for å få barn og unge mer aktive.
På den ene siden er Let’s Move for a Better World-kampanjen en måte å engasjere eksisterende kunder, men det er også en brilliant måte å tiltrekke seg nye kunder på. De ulike treningssentrene som deltar over hele verden, får ofte mye presse og mediedekning, da det involverer å aktivere barn og unge, samt veldedighet. Treningssentrene er også flinke til å tilbyr «gratis trening» eller redusert pris på innmelding i perioden.
I 2019 deltok nesten 1400 treningssentre over hele verden i Let’s Move-kampanjen. I gjennomsnitt økte kundesalget med 14% og besøkstallene i perioden økte med 26%.
Jo flere Moves (aktivitet), jo høyere donasjon. På denne måten er hver øvelse i treningsstudioet viktig for sluttresultatet.
Forplikt deg ved å skape en motiverende utfordring for dine kunder
Ulike konkurranser og utfordringer gjør treningssenterkundene mer aktive og engasjerte for sin egen helse. Gjennom å skape denne motivasjonen, kan treningssenteret også forbedre kundelojaliteten. Selv de kundene som er mer passive, vil motiveres av å se sin egen fremgang.