Fem tips for mersalg på treningssentre
Det åpnes stadig nye treningssentre, og konkurransen er større enn noensinne. Er dagens tilbud tilpasset forventningene i markedet? Hvordan kan du overgå disse forventningene?
Tips #1: Ha et tydelig treningskonsept
Det er vesentlig at kundene vet hva de kan forvente, og treningstilbudet må derfor bestå av tydelig definerte produkter og tjenester. Hvilke tjenester gjør at du skiller deg ut i mengden?
Tilbyr du tjenester til et mindre klientell kan det være hensiktsmessig å investere i høyere kvalitet, eksempelvis individuelle coaching-tjenester. En kan også belage seg på et boutique-konsept, og skape nye treningsopplevelser som en tilleggstjeneste. Gruppetrening kan tilbys som separat studioløsning, eller butikk-i-butikk som en del av treningssenterets tjenester.
Tips #2: Invester i nye erfaringer på gruppetrening
Gleder kundene seg til neste time? Gruppetrening kan gjøres til en unik opplevelse ved hjelp av nøye planlegging av klasser og konsepter. Det er viktig å fokusere på trening som helhet, og involvere alle sanser som spiller inn. God regi på lyd, lys og atmosfære kan fungere både vanedannende og motiverende for deltakere. Invester i ferdige klassekonsepter, og la instruktørene fokusere på å veilede kunder og skape en god atmosfære. Konkurransen om gode coacher vil øke, og noen kunder vil trofast følge sin coach dersom han bytter lokasjon. Ved å tilby de nyeste verktøyene gjør du jobben til instruktøren lettere, og samtidig skape rom for kontinuerlig forbedring av treningssenterets gruppeaktiviteter.
Tips #3: Virtuelle klasser, og et holistisk treningstilbud
Virtuell trening byr på mulighet for tidsuavhengig opplæring, og blir stadig viktigere for kunder som lever i en travel hverdag. Bruker du treningssenterets egen CRM-applikasjon kan du tilby virtuelle treningsøkter via appen, og innfri et ønske om å fortsette deres progresjon også utenfor treningssenterets lokaler. Ved å tilby virtuelle klasser bringer du fleksibilitet i kundenes hverdag, og et bredt utvalg av spinningtimer og sirkeltreninger som kan gjøres når det passer best for kunden.
Tips #4: Tilby et lavterskel treningstilbud
I mange tilfeller er treningstilbudet rettet mot medlemmer som allerede beveger seg mye, og som er klare over helsegevinsten ved eksempelvis styrketrening. Imidlertid er det også mange potensielle kunder som ikke har like forutsetninger, der de helsemessige fordelene ved trening kan være spesielt viktige. Dette kan være personer som har fått «treningsresept» fra leger, eller har en generelt mer passiv livsstil. Disse kan ha høyere terskel for å delta på gruppeøkter, eller for å prøve ut nye treningsformater. Ved å lage et lavterskelformat kan du tiltrekke deg nye kunder til aktivitetene, og tilby positive opplevelser i et veiledet og trygt miljø. Sirkeltrening er et eksempel på et plasseffektivt klassekonsept, og kan brukes for å drive nye kunder til veien mot et aktivt treningsmedlemskap.
Tips #5: Tilpass medlemskap etter kundenes ønsker
Konseptualisering av tjenester gjør det mulig å tilby fleksible medlemskap, som er tilpasset aktivitetene kunden ønsker. Et eksempel er å tilpasse konseptet for gruppetrening som et betalt tilleggsprodukt ved siden av ordinært medlemskap. Først inviteres kundene for å teste det nye leksjonskonseptet gratis i en måned, og deretter tilbys dette som et tilleggsprodukt. Konseptet kan bidra til nye positive erfaringer ved treningstilbudet, styrke relasjonen mellom ansatte og medlemmer, danne forpliktelse til et treningsprogram, og øke senterets fortjeneste.
Kontakt oss hvis du ønsker anbefalinger for verdiøkning og fortjeneste på dagens treningstilbud.