Artikkel

Tips og triks for bedre løpeteknikk

FotoTechnogym

Kontakt oss
Hæge Fagerhus Asak

Hæge Fagerhus Asak

Home Sales Specialist/Master Trainer

+47 990 07 988

Hvordan løpe riktig og løpe som en proff

Since I learned to walk, i like to run. Friedrich Nietzsche 

løp som en proff

Foto: Braden Collum

Du kan ha vært 6, 12 eller 18 måneder – alderen hvor du vanligvis tar dine første skritt og lærer å gå. Neste trinn er å lære å løpe og deretter å løpe på riktig måte. Ja, det er faktisk riktige og gale måter å løpe på. Ved å fokusere på riktig løpeteknikk kan du løpe raskere, uten å bruke mer krefter, og minimere risiko for skader.

Å opprettholde frekvens og tempo, kan bidra til en bedre løpsteknikk, men er ikke synonymt med løpekvalitet. Å løpe “dårlig”, med hvor du har feil løpeteknikk forårsaker unødvendig og overdrevet stress og belastning på rygg og knær. De fleste løpere er enten uvitende om skaden forårsaket av feil løpeteknikk, eller legger merke til det flere år senere, når belastningen på brusk og betennelse i vevet begynner å merkes.

technogym myrun
Relaterte produkter
Bli en bedre løper

TechnogymMyRun - Bli en bedre løper

Les mer

Hva bør du tenke på for å løpe riktig og ha riktig løpeteknikk– en mini guide

  • En god holdning er utgangsposisjonen
  • Bruk korte og raske skritt
  • Tenk at det er forfoten som skal treffe bakken, og ikke hælen
  • Foten skal lande rett under hoften

Fokuser på riktig løpeteknikk

Så hvordan kjenner jeg igjen når jeg løper feil? Et godt tips er å begynne å lytte til kroppen din: Hvis du opplever smerter eller spenninger i armene, skuldrene eller ryggen når du løper, må du gjøre noen justeringer på hvordan du løper.

Løping er en lineær idrett, hvor du kan tenke at du skyver deg fremover i en rett linje, der kroppens tyngdepunkt konstant er på linjen med benet i kontakt med bakken.

løpeteknikk

Armsving og bevegelse i armer er viktig

En vanlig feil blant løpere er at man beveger armene for mye sideveis, noe som er negativt for balansen og tyngdepunktet. Overdreven svingninger med armene fører til at vi roterer overkroppen lateralt, og dermed forskyver tyngdepunktet vårt. Armsvingen kan brukes til å justere opp frekvensen på steget ditt, men hold armene i 90 graders vinkel i albueleddet og la de pendle naturlig frem og tilbake, mens du fokuserer på stegene dine. Skuldrene skal holdes løse og avslappet.

Riktig holdning – Opp og frem

«Stand tall» kaller de det i USA. En stolt holdning er utgangsposisjonen din, men også den posisjonen du skal holde under hele økten. Krummer du ryggen for mye, kan det føre til ulike belastningsskader, og at du raskere mister energi som gjør av at du både løper saktere eller ikke holder ut like lenge.

Hold hodet høyt, parallelt med brystet, som skal litt opp og frem og ha blikket festet fremover under hele løpeturen. Len deg litt forover, slik at du balanserer på forfoten og nesten faller framover.

Steglengde og stegfrekvens – kortere skritt og flere steg

Det beste skrittet er kort og raskt. Det viktigste er å holde kneet på linje med anklene, slik at foten hviler mer på bakken enn bak kneet. Å holde en høy frekvens på stegene er viktig for riktig løpeteknikk, og nødvendig for å klare å lande med foten riktig, under kroppens tyngdepunkt.

Det er vist at 180 steg i minuttet, 3 steg pr sekund, er det beste for å gjøre løpingen mest mulig effektivt. Det kan virke raskt for noen, men det er oppnåelig dersom du korter ned på skrittlengden. Har du en hurtig løpsfrekvens, vil en god del av teknikken komme naturlig, og gjøre løpingen både enklere og morsommere.

For å finne ut hvor mange steg du tar kan du jogge et minutt og telle antall ganger høyre fot berører bakken.

Woman photo created by freepik – www.freepik.com

Tredemøllen MyRun hjelper deg å bli en bedre løper

Liker du å legge noen av løpeturene dine på en tredemølleMyRun er en mølle for hjemmebruk som måler din stegfrekvens og gir deg umiddelbar tilbakemelding underveis i hele økten. Blogger og PT Pia Seeberg har skrevet et innlegg om nettopp hvorfor du skal være opptatt av stegfrekvens, og skriver: Technogym har lært meg at 180 steg i minuttet er optimalt. Dette skal gjøre løpingen langt mer effektiv, da lange steg er tyngre å utføre for kroppen enn korte steg. Ved lange steg plasserer man gjerne foten litt for langt foran kroppen, og man skaper noe som heter «motstem»; enkelt forklart vil det si at kraften du skaper går i motsatt retning av den du løper i. Med en hurtigere stegfrekvens blir gjerne teknikken bedre, man kaster ikke bort krefter, man bruker automatisk forfoten bedre og noen studier har vist at det er en mer skånsom møte å løpe på – det vil si at sjansen er mindre for skader. Les hele artikkelen her

Relaterte produkter
Bli en bedre løper

TechnogymMyRun - Bli en bedre løper

Les mer

Vi gir deg tipsene for å bli en bedre løper

Fordelene med MYRUN