Innlegg

Mannen bak Technogym, Nerio Alessandri besøkte Qicraft for første gang

TekstMari Hansen

FotoTechnogym

Entreprenøren, visjonæren og grunnleggeren av Wellnesskonseptet, Nerio Alessandri, mannen bak Technogym besøkte Qicraft og Norden for første gang i juni 2019.

Nerio Alessandri

Nerio Alessandri – bilde Bloomberg.com

Technogym ble til i en garasje

Nerio Alessandri født i Cesena, Italia, grunnla Technogym i 1983, bare 22 år gammel. Den aller første treningsmaskinen, The Hack Squat, designet og bygget Nerio i sin egen garasje. Maskinen ble til som et resultat av hans store lidenskap for teknologi (Techno) og hans entusiasme og lidenskap for både design og sport (gym). Nerio så et behov i markedet og tok sjansen. I 1996 lanserte han treningsbransjens første software system, og i 2002 lanserte han verdens første treningsapparat med innebygd TV. Teknologi, innovasjon og engasjement for å aktivere flere mennesker har alltid vært med i alt Nerio tenker og gjør.

Technogyms første treningsmaskin

Verdensledende

I dag er Technogym verdensledende innen fitness- og wellness-løsninger og har utrustet mer enn 80 000 treningssentre og over 300 000 hjem og fasiliteter rundt om i verden. Det anslås at ca 50 millioner mennesker bruker Technogymprodukter hver eneste dag. Technogym omsatte i 2018 for 643 millioner euro, noe som sier litt om størrelsen og markedsandelene treningsapparatene til Technogym har.

Wellness

«Wellness Lifestyle as an opportunity for a better World.» – Nerio Alessandri.

På begynnelsen av 90-tallet introduserte Alessandri begrepet «Wellness», for første gang i historien. Wellness – et begrep, dypt forankret i den italienske levemåten, utspunnet fra det gamle romerske ordtaket «mens sana in corpore sano» (En sunn sjel, i en sunn kropp). Det nye wellnessbegrepet sparket i gang et skifte, en videreutvikling av det amerikanske fitnessbegrepet. Man skulle nå se på fysisk aktivitet som en livsstilsendring, og en kilde til sunnhet for kropp og sinn.

technogym-village

Første gang i Norden

Til tross for at hans tidsplan i all hovedsak består av forretningsreiser til alle verdenshjørner, har Nerio Alessandri aldri noensinne besøkt noen av de nordiske landene før nå. De nordiske landene blir stadig viktigere for Technogym både på grunn av hvordan treningstilbudene vokser og utvikler seg, men også på grunn av hvordan de enkelte fasilitetene klarer å drive lønnsomt og øke i omsetning på sine medlemmer. Forbrukeren i de nordiske landene er opptatt av sunnhet og velvære og en vekst omsetning i særlig PT-segmentet viser at nordmenn er opptatt av egen helse.

De største trendene i det europeiske helse- og fitnessmarkedet er blant annet drevet av en stor vekst i premiumsegmentet. Veksten kommer primært av treningssenter som satser i en øvre prisklasse, men også boutique-inspirerte gym. Disse konseptene er opplevelsesbaserte og pay-as-you-go, og her ligger det et stort potensial. Technogym har alltid satset på, og vil i fremtiden fortsatt satse på innovasjon og teknologi. De ønsker å møte forbrukeren preferanser som er i kontinuerlig endring, og ligge one-step-ahead. Trendene viser også at det er økt engasjement for nye teknologiske løsninger som gjør treningen både morsommere og enklere (Info fra Virke).

Skill Performance Class

Skill Performance Class

Dagens forbrukeren er omgitt av digitale plattformer og Nerio snakket mye om hvordan teknologien har forandret forbrukerens adferdsmønster og hvordan dette videre påvirker både helse og levemåte. Nerios fokus på fremtidens forbruker er noe som tydelig gjenspeiles i Technogyms seneste utvikling av produkter, formater og tjenester. Fremover vil mye handle om hvert enkelt individ og forbruker. Absolutt alle er en forbruker, uansett om du er en gymeier eller ikke. Dette ligger til grunn i alt vi gjør.

«De hyppige endringene og den teknologiske utviklingen er noe vi må møte og skape løsninger for. Det gjør vi gjennom vårt nye Club 4.0 konsept”, fortalte han oss energisk.

Det er også svært tydelig at forandring og endring, langt i fra skremmer den entusiastiske entreprenøren. Tvert imot, gleder han seg over det på en slik måte at ordet «endring» i seg selv er et viktig element i Technogyms grunnleggende strategi.

Skillrun Class

Skillrun class

Tre kjappe med Nerio Alessandri:

Nerio Alessandri hos Qicrafts kontor i Stockholm

Hva er de største utfordringene din bransje står overfor akkurat nå?

Den fjerde industrielle revolusjonen forandrer seg hver dag, og endrer måten vi kommuniserer og samhandler med mennesker på. Adferden, preferansene og kjøpemønsteret har gradvis gjennomgått et skifte. Digitaliseringen har gitt oss mer avanserte kunder, og nøkkelen er å kunne levere en unik, autentisk og personlig kundeopplevelse. For å fortsette å være relevante, må vi omfavne denne endringen. Bedrifter må kontinuerlig endre sine salgs- og markedsføringsstrategier, selv når de ser ut til å fungere, for å fortsette å være aktuelle og holde tritt med raske forbruker- og teknologiendringer.

Hvordan definerer du innovasjon?
Mitt favorittmotto: «Hvis det virker, er det foreldet». I dag endre innovasjon og den digitale revolusjonen seg raskt hver eneste dag. Innovasjon betyr å være en Pioneer i bransjen, forstå, og ikke minst forutse ny forbrukerbehov før de oppstår, og omdanne en ide til løsning.

Hvilket råd har du til unge bedriftsledere?
Vær ydmyk, vær nysgjerrig, og viktigst av alt, lytt til dine kunder. Lytt til dine ansatte, til media og influencere, fordi det er alltid noe nytt å oppdage og lære av enhver situasjon. Hent inspirasjon fra idrettsutøvere som hele tiden jobber mot å nå høyere og høyere mål, og som ønsker å forbedre sine egne prestasjoner med lidenskap hver dag. For meg er hver dag som første dag i garasjen.

Se hele intervjuet på engelsk her:

Technogym livsslinje: