Innlegg

Hvorfor trene HIIT (høy intensitets intervall trening)?

TekstMarita Tillerås

High Intensity Interval Training (HIIT) har bokstavelig talt skylt inn over treningsverdenen de siste årene, og treningsformer som CrossFit, sirkeltrening, innendørs løping og mer er ofte basert på dette. I utgangspunktet handler HIIT om å trene i intervaller, og å gjøre det intensivt. Treningsformen er utfordrende for hjerte, lunger og muskler.

Kjøp Technogym Power Pack her.

Relaterte produkter
Technogym Power Pack

TechnogymTechnogym Power Pack

Les mer

Populært

Men hvorfor har HIIT-trening blitt så populært? En medvirkende faktor er at tiden er en begrensende faktor for den store massen av hverdagslige mosjonister og “helgekrigere”. Derfor må treningen være så effektiv som mulig i løpet av øktene du har tid til. På grunn av det høye intensitetsnivået er HIIT-treningsøktene vanligvis kortere enn tradisjonelle treningsøkter. Dermed har man tid til å få en høy treningseffekt selv om selve økten bare varer i ca 30-45 minutter.

Tidseffektivt

Noen nyere studier viser at en kortere, men mer intensiv treningsøkt ofte kan gi en bedre treningseffekt enn en tradisjonell treningsøkt ved lavere intensitet. Kortere økter gir også utøvere større muligheter til å finne et sted for den viktige treningen i det daglige puslespillet i livet.

Relaterte produkter

TechnogymGroup Exercise - SKILLMILL Gruppetimer

Les mer

Er det noen risiko med HIIT-trening?

Som i resten av livet er ‘litt av alt’ et godt utgangspunkt. Variert trening får kroppen til å føle seg veldig bra. For nybegynnere er det en klok anbefaling å trappe opp treningen gradvis slik at kroppens muskler, ledd og fester får tid til å tilpasse seg belastningen og minimere risikoen for skader.

Relaterte produkter
TEAMBEATS ™ – pulsbasert gruppetrening

TechnogymGroup Exercise - TEAMBEATS ™ – pulsbasert gruppetrening

Les mer