Nyheter

Hva innebærer “den nye normalen” for treningsbransjen?

Alle snakker om «den nye hverdagen» eller «den nye normalen». Det gjør vi også, men hva betyr egentlig denne trendfrasen?

«Normalt» er et begrep, som er subjektivt inntil tilstrekkelig mange mennesker bruker det som samme ting. Normalt brukes til å beskrive en stillestående status, en norm og noe som er vanlig.

Innen medisin, matematikk, kjemi, psykologi og statistikk er det et helt sentralt begrep. Noe som forklarer det man egentlig vet, har erfart tidligere og er identifisert. Med andre ord er «normalt» noe som er kjent, sjeldent forandres og er akseptert av den brede massen.

Selv om begrepet er en sentral del av matematikk, så kan vi konstantere at markedsøkonomien av er alt annet enn normal. Markedsøkonomien styres i dag av teknologi og digitalisering, hvor sistnevnte faktor er i konstant utvikling. Teknologien er med på å skape nye adferdsmønstre. Ofte raskere enn vi rekker å tilpasse oss.

Det er ikke så lenge siden det var vanlig å høre på musikk fra en CD-spiller (alle dere som er får unge til å vite hva det er – Google!) eller gå til nærmeste videobutikk for å leie en film. Ting endres og det noe de fleste av oss er vant til. De færreste av oss hadde likevel kunne forestille seg at ett virusutbrudd skulle føre til en så kraftig og radikal endring, som det vi har sett nå.

Mishandlet, men ikke beseiret

Ingen har blitt skånet. Vi håper alle på en normalisering, men vi vet ikke om hverdagen blir slik den var før Koronaviruset slo oss med full kraft. En ting er sikkert; vitenskapen har gang på gang bevist at fysisk aktivitet fremmer friskere mennesker.

Fysisk aktive mennesker er mindre syke og har støtte motstandskraft mot infeksjoner. Det er godt å vite at treningsbransjen utgjør en forskjell, at vi sammen med helsesektoren bidrar til et friskere samfunn og at vi behøves også i fremtiden.

«Den nye normalen» helt konkret

1. Ny adferd og behov hos kundene

Problemstilling

Når kundene er klare til å gå tilbake til hverdagen på treningssenteret, så kan de ha utviklet en preferanse for teknologi i mellomtiden. De er mer opplyste om hva teknologi og digitalisering kan gjøre og dermed nysgjerrige på hva akkurat deres senter har å tilby i form av online- trening, on-demand trening, distanseetrening og mye mer. De vil være mer bevisste på sine omgivelser. Passer på å holde avstand til andre og for eks. rutiner rundt rydding, vasking og vedlikehold kan blir noe de ønsker å få klar og tydelig informasjon om.  De har kanskje begynt å stille spørsmål omkring måten de benytter seg av trening. For eks. Hva skjer om jeg blir medlem og en liknende situasjon oppstår igjen?

Så hva kan dere tilby som skaper trygghet og hvordan kan dere skape en følelse av kontroll?

Løsning:

Kommunisere «frihet» og la dine kunder kjenne at de har kontroll.

Frihetsfølelsen skaper du gjennom å for eks. tilby fleksible medlemsskap og betalingsløsninger. Skap tilbud som gjør at kunden ikke føler seg bundet opp. Lag en forretningsplan, som er mer kundefokusert enn noensinne, kommuniser, still spørsmål og diskuter med dine kunder. Involver kundene  og gjør de til en del av løsningene du tilbyr, ager utifra deres adferd, behov og ønsker. Kontrollfølelse skaper du gjennom å kommunisere tydelig og ofte.

Skap tydelige retningslinjer og rutiner for hygiene, vedlikehold, rengjøring, personale og medlemsregler. Kommunser det bredt ut og vær konsekvent. Husk at det er enklere å planlegge enn  å gjennomføre, men det er gjennomføringen som teller. Vær proaktive, tenk på alle mulige innvendinger og spørsmål, som kundene kan ha: Kom dem i forkjøpet med klar og tydelig kommunikasjon.

2. Formidle ekthet og handle med hjertet

Problemstilling:

Mange snakker om at det er nå de virkelige forretningsmulighetene dukker opp. Timingen er perfekt for å bygge opp en fremtidig økonomisk fremgang. Vi har hørt sitatet “Never waste a good crisis” en god del ganger.

Det er til en viss grad sant, men grensen til grådighet er hårfin. Forbrukerne er opplyste, de spotter budskap som bare handler om økonomisk vinning for dem som formidler dem. Det er lett å havne i reklamefellen der budskapet blir ensporet og fryktbasert når vi kommuniserer om temaer som for eks. immunforsvar, risikogrupper, overvekt og dårlig kondisjon.

Løsning:

Vær ekte. Vi jobber med det vi gjør, fordi vi vil hjelpe andre. Våg å være emosjonell i din kommunikasjon, gi mer enn du forventer deg tilbake. Engasjer deg selv og din virksomhet i sosiale sammenhenger, i dine kunders sosiale sammenhenger og spør hvordan du kan hjelpe til. Bygg kommunikasjonen utifra langsiktighet og varighet heller enn kortsiktig økonomisk gevinst. Skap heller merverdi i tilbudet fremfor rabatter.

3. Forsikre deg om at du har en sidestilt fysisk og digital virksomhet

Problemstilling:

Mange treningssentere ble tatt på sengen av ringvirkningene Covid-19 hadde på markedet. Antall besøkende sank, medlemmer ønsket å fryse sine medlemskap og mange sa opp abonnementet sitt. Treningsbransjen er tradisjonelt en sentralisert bransje.

Det vil si at majoriteten av selve forrretningsvirksomheten skjer mellom treningssenterets fire vegger. Å desentralisere og dele opp sin virksomhet med teknologiske løsninger er noe som krever ressurser i form av tid og penger. De som var forberedte og hadde begynt sin digitale reise før krisen slo til sto sterkere rustet for å klare seg gjennom den vanskeligste tiden.

Løsning:

Etterstreb en «fygital» (fysisk og digital) virksomhet. Desentraliser og skaler opp din virksomhet med smarte og profesjonelle digitale løsninger. Det er aldri for sent å starte! Er det ikke nettopp det vi pleier å si om trening?

Se treningssenteret som et samlingspunkt der du og kundene møtes personlig. Der dere har samlet tilgjengelig produkter og tjenester,  som ikke kan digitaliseres fullt ut. Treningssenteret står for størsteparten av verdien i medlemskapet. Bygg samtidig på med digitale tilbud som PT online/på distanse, ukens trening, utfordringer, live-pass, webinarer, konsultasjoner via video, helsetips via appen, mm.

Mulighetene er uendelige, men de krever forandring, både innen lederskap og arbeidsrett, men også forretningsmodeller. Når du velger å desentralisere din virksomhet går du fra å være en lokal aktør til å potensielt ha hele verden som ditt marked.Du har mulighet til skalere opp din virksomhet utenfor treningssenterets fire vegger. Det er teknologiens og digitaliserings store fordel og opprinnelige formål.

4. Utform en nå, da og nær-fremtidsplan og invester i nøkkeltrinn.

Problemstilling:

Nå mer enn noensinne er det vanskelig å forutsi fremtiden. Vi vet helt enkelt ikke hva som skjer om et par uker. Det skaper uro og en utrygg følelse, fordi det er så mye vi ikke kan kontrollere.

Løsning:

Skap en plan, som bygger på små milepæler. Seks uker, seks måneder, ett år og to år.

Plan og identifiser; hva er det viktigste nå og hva trenger vi i å investere i for de kommende 6 ukene, 6 månedene osv. Når vi sier investere mener vi ikke økonomi, men tid og energi. Planlegg hvem i din virksomhet som har ansvar for hva og vær bredt på å utøve en god dose fleksibilitet og kreativitet når det behøves. Gå over planene med jevne mellomrom, tilpass utifra den rådende situasjonen og tør å være kreativ.

Våg å feile, feil raskt og gå videre til å teste neste idé.
Vær modig, men ikke dumdristig. Å gjennomføre omfattende strategiske endringer i pressede tider er sjeldent en bra kombinasjon. Fokuser på kunden og ta hånd om personalet i første omgang. Det er i ditt nærmeste personale du finner ukjente talenter, kompetanse og viljen til å hjelpe til. Husk; vi sitter alle i samme båt.

Vi er her for deg og deler mer av vår erfaring og kompetanse med deg. Vi er kun en e-post eller en telefonsamtale unna og vi hører gjerne fra deg.