Artikkel

En prat med Technogyms grunnlegger Nerio Alessandri

TekstNorberto Lacourt

FotoTechnogym

Kontakt oss
Kjell Olav Engen

Kjell Olav Engen

Sales Manager Nordic Sales

+47 977 69 852

Da Nerio Alessandri besøkte oss i sommer, visste vi at han hadde en ekstremt stram tidsplan, men som flaks var, fikk vi fem minutter med han.

Om Nerios historie, besøk i Sverige og Technogyms opprinnelse, kan du lese her, i en tidligere artikkel som vi har skrevet. Se på videointervjuet over, og kommenter gjerne direkte i vår Youtubekanal.

Technogym skillrun

Digitalisering, utfordringer, muligheter og trender.

Selvfølgelig snakker Nerio mye om Technogym’s visjon og misjon. Det er uunngåelig av en mann, som hvis formål i livet har vært å bygge et, om ikke det sterkeste, merke for treningsapparater og treningsutstyr. Det er også tydelig at Technogym fokuserer på konstant innovasjon og allerede har satt sine blikk på fremtiden. Her er et sammendrag av hva han mener er avgjørende for suksessen til virksomheten. Se alt i videoen over. 

Digitalisering

Sørg for å implementere et digitalt system som ikke bare hjelper deg å holde rede på dine kunder, betalinger, planlegging osv. Men at det også blir brukt av medlemmene til å registrere treningen sin utenfor de fire veggene på treningssenteret. Et digitalt økosystem som gir inspirasjon, skreddersydde treningsprogrammer, tips og et forum for å holde kontakten med dine trenere og kunder.

Utfordringer

Kunder på dagens treningssentre forventer opplevelser og noe som skaper tilhørighet. Opplevelser handler ikke bare om den type utstyr man tilbyr, men om hele innramming, dekor, image, lyd og lys. Et treningsformat med en klar identitet og stilig innpakning. Trenerrollen er fortsatt viktig, og jo bedre trener, desto bedre er opplevelsen. Format er en flott måte å skape opplevelser i treningsstudioet, en såkalt, «Shop in shop» tilnærming. Dagens forbrukere har forskjellig kjøpsatferd på grunn av den teknologiske utviklingen. De forventer valgfrihet, fleksibilitet og friksjonsfrie kontaktpunkter med leverandøren. Alt dette i kombinasjon betyr at vi må utvikle oss og følge med, ellers er risikoen at de raskt velger å finne noen andre som oppfyller deres forventning.

Muligheter

Flere og flere mennesker verden over, lider av sykdommer forårsaket av en stadig mer stillesittende livsstil. Dette gir selvfølgelig enorme forretningsmuligheter i en global skala. Hva er og blir rollen til treningsstudioet i fremtiden? Hvordan sikrer vi at kundene holder seg sunne, når sine mål og kommer tilbake dag etter dag? Her spiller teknologi en viktigere og viktigere rolle, og gjør det mulig for oss å styrke forholdet og være kundens velværeoperatør 24/7. Barrierene som treningsstudioets fire vegger tidligere har skapt, forsvinner mer og og mer, og plutselig kan hvem som helst tilby tjenester og produkter uten geografiske fysiske begrensninger.

Trender

Det har vel ikke unnsluppet noen, at Boutiquestudioer har vært på alles lepper de siste årene. Det er dette segmentet som har drevet utviklingen i bransjen, og det vil trolig fortsette en tid fremover, selv om vi kan se en svak nedgang. Dette er sannsynligvis fordi enhver kjede eller tradisjonelt treningsstudio i dag kan tilby lignende opplevelser, takket være det faktum at noen leverandører av treningsutstyr, med Technogym i spissen, kan hjelpe med forretningsutvikling via gjennomtenkte og velprøvde treningsformater.
Flere av de tradisjonelle treningsfasilitetene vil ta i bruk "shop in shop" -konseptet for å møte de nye forbrukernes atferdsmønstre.

Har du spørsmål, synspunkter eller bare er nysgjerrig? Kontakt oss gjerne.