Artikkel

Digitalisering endrer treningsbransjen. Hvilken digital arketype er du?

Kontakt oss
Tommy Nordeng

Tommy Nordeng

Digital Sales Specialist

+47 938 11 548

Den globale digitaliseringen øker i rakettfart

….og Korona pandemien er rakettdrivstoffet.

Noen ser digitalisering som en forretningsmulighet, mens andre ser den som ett nødvendig onde. Uansett hva vi mener om det, så vil digitaliseringen forsette å endre måten vi jobber, sosialiserer, shopper og trener på.

Men hva betyr det i ett 5-10 års perspektiv?
Vil noen yrkesgrupper forsvinne fullstendig?
Vil medlemmer av treningsenterene utvikle andre ønsker og behov?
Hvordan vet du hvilke systemer, apper og metoder som er riktig å ta i bruk?

Vi har identifisert 3 arketyper i treningsbransjen. Hvilken type er du?

DEN DIGITALE HELTEN

En digitalt helt har all kundeinformasjon lagret digitalt, slik at medlemsinformasjon kan oppdateres kontinuerlig. Det er en stund siden de investerte i digitale systemer. Nå  kjenner de ansatte verktøyene og vet de hvordan de skal engasjere kundene sine både i og utenfor treningssenteret.

Kundenes treningsdata og utendørsaktiviteter registreres og lagres på samme sted. På den måten kan den digitale helten tilby ekstern trening og skreddersy anbefalinger som hjelper kundene å nå sine mål.

Senterets medlemmer er fornøyde med at de er selvhjulpne med oppgaver de ønsker å utføre på senteret. De booker gruppetrening/PT timer og kommuniserer med senteret via app. Når de er på treningssenteret kan de shoppe senterets tjenester og produkter enkelt med mobilen sin.

Aktiviteter i kursformat, f.eks. bootcamps, workshops og forelesninger tilbys også digitalt, så kundene kan delta uavhengig av tid og sted.

Digitale treningsutfordringer legges ut jevnlig og medlemmene oppmuntres og premieres når de deltar. Konkurranselysten blandt deltakerene er høy øker fordi resultatene er synlige og man får oppfølgning gjennom appen hele veien mot mål.

Den digitale helten bruker teknologi til å forbedre kundens treningsopplevelse, enten kunden trener på senteret deres eller utendørs. Digital kommunikasjon brukes for å inngi tilstedeværelse, slik at kunden opplever en tilhørighet ubegrenset av fysisk lokasjon.

En digital helt står derfor bedre rustet i en slik situasjon vi er i nå med Koronaviruset, men også i andre situasjoner med avbrekk som ferier, ved sykdom ol.

Relaterte produkter
Mywellness Cloud – en digital treningsopplevelse

TechnogymMywellness Cloud – en digital treningsopplevelse

Les mer

DEN DIGITALE NOSTALGIKEREN

Digitale systemer og rutiner er på plass, men mange oppgaver (for eks. kunderegister, opplæringsordninger) håndteres analogt fordi det er “enklere” enn å sette seg inn i et nytt system.

Treningsenterets sosiale medier oppdateres i ledige stunder. De stundene er det altfor få av, så nostalgikeren ser at oppgaven stadig blir nedprioritert. Det meste av medlemskommunikasjonen skjer likevel gjennom plakater på treningssenteret og det er jo praktisk. Bortsett fra de gangene man glemmer å ta ned eller enda verre….henge opp plakatene i tide.

Den økende trenden med å tilby digitale treningsprogrammer eller videoøvelser virker tidkrevende og ulønnsomt. Medlemmene hennes bryr seg ikke om slikt…eller gjør de det?

Nostalgikeren syns det er vanskelig å fange opp hvorfor medlemmene trener på akkurat hennes senter. Nye konkurrenter dukker nemlig opp i nærområdet og hun kjenner at virksomheten er sårbar, delvis fordi hun vet ikke hvilke prosesser som kan og bør automatiseres. 

Selv om hun forstår at digitalisering er viktig, så er det vanskelig å bryte ut av gamle vaner og se nye muligheter. Vårt råd til den digitale nostalgikeren er at mye av kompetansen du trenger kan du innhente gjennom ansettelser, partnerskap og/eller konsulenter.

Det er aldri for sent å snu.

Relaterte produkter
Mywellness® Cloud – PRESCRIBE – skreddersy treningsprogrammer

TechnogymMywellness® Cloud – PRESCRIBE – skreddersy treningsprogrammer

Les mer

DEN DIGITALE SKEPTIKEREN

«Det var bedre før» .

Den digitale skeptikeren kan Trening med stor “T”.
Han mener bestemt at lojale kunder får man kun gjennom fysisk tilstedeværelse og 1-1 dialog.

Skeptikeren syntes også at sosiale medier er en unødvendig tidtrøyte, når flyeren med gruppetreningstimer fornyes hele 4 ganger i året.

Siste nytt på nettsiden er fra 2016, når den var ny. Selv om gruppetimer kan bestilles online, er nettstedet treigt og tungvint å bruke. Medlemmene melder seg derfor ofte på i resepsjonen, noe som fører til kø og overbooking på de populære spinningtimene hans.

Nå har kundene begynt å mase om flere timer og mer tilpasset trening, så han har spurt regnskapsføreren sin om han bør utvide åpningstiden og ansette flere folk. Når skeptikeren kan velge, så følger han tidligere erfaring og magefølelsen sin fremfor å motta råd om moderne teknologi.

Skeptikeren vår kjenner seg motvillig med tanke på endring. Han har jo flere tiår bak seg i bransjen og kjenner den bedre enn noen andre….i hvert fall slik den pleide å være!

Digitale og mobile løsninger får større plass i folk sin hverdag og de som ikke tilpasser seg vil være sårbare for raske endringer.

Arketypene våre er satt på spissen. I virkeligheten befinner de fleste seg et sted midt i mellom og har potensiale for utnytte dagens digitale løsninger mer effektivt.

Enten man liker det eller ikke, så har treningsbransjen fulgt den globale utviklingen innen digitalisering.

Vil du vite mer om hvordan du kan skape bedre lønnsomhet gjennom digitale løsninger?

Kontakt oss i dag, så hjelper vi deg.