Artikkel

Hvordan trener man for å bli verdens beste tennisspiller?

TekstMari Hansen

FotoTanya Wallin

Kontakt oss
Hæge Fagerhus Asak

Hæge Fagerhus Asak

Home Sales Specialist/Master Trainer

+47 990 07 988

Tennis er en svært fysisk og intens sport. Hva er det som har gjort at Casper Ruud rangerer blant de beste i verden? Å være god på tennisbanen krever både bevegelighet, eksplosiv styrke og koordinasjon. Samtidig som det stiller høye krav til utholdenhet og evne til å holde fokus igjennom en hel match.

 

Norges best rangerte tennisspiller gjennom tidene

Tennisstjernen Casper Ruud fikk øynene opp for tennis allerede i en alder av fire år. Kanskje var det tidligere tennisproffen pappa Christian Ruud, som overførte sin interesse til sønnen den gang? Casper startet sin profesjonelle karriere i 2016. Siden den gang kan han nå skilte med å rangere som nr 24 i verden. Casper passerte nylig pappa Ruud, som Norges best rangerte tennisspiller gjennom tidene. Ruud spilte seg nylig frem til fjerde runde i Australia Open, som første nordmann siden hans far Christian Ruud klarte det i 1997.

Casper run skillrun

En av verdens største idretter

Tennis er en av verdens største idretter, med en veldig lang, aktiv sesong. Det er kun to måneder i året hvor Casper ikke aktivt turnerer og er hjemme og gjør grovarbeidet. Men hvordan trener man for å bli verdens beste tennisspiller? Og hvordan ser en typisktreningsøkt for Casper Ruud ut?

Vi tok en prat med Casper og Marcel da Cruz, den anerkjente treneren som alle vil ha en bit av om dagen, hjemme på det nye treningsrommet til Casper. Her kjører de ulike kondisjonsøkter på tredemøllen Skillrun, Technogyms toppmodell.

Hvordan trener Casper Ruud frem mot en sesong?

Relaterte produkter
SKILLRUN

TechnogymSkill line - SKILLRUN

Les mer

Jeg trener hardt hver eneste dag for å få til disse matchene og slå disse spillerne, og har lyst til å være i den posisjonen som de aller beste er i en dag. Jeg håper å komme dit om ikke altfor lenge. Det har vært mye hard trening, og det er gøy å se at det betaler seg. Forhåpentligvis vil det gå enda bedre, det er tøffe kamper, men det er så klart spennende og morsomt. Marcel klarer å få meg til å trene tøffe økter hver eneste dag, både før og under sesong.

Jeg syntes det er mer slitsomt i november/desember hvor vi har «førsesongstrening». Når vi konkurrerer er jo det det gøyeste, og da går det mer på å opprettholde formen, mens i november og desember skal vi gjøre grovarbeidet, både på mølle og andre øvelser. Det er noen tøffe og seige intervaller i disse to månedene, hvor Marcel pusher meg bra. Vi er ikke er så gode venner akkurat da, men det er en viktig del av arbeidet, og Marcel har en perfekt plan på hva vi skal gjøre hver dag, men jeg vet jo at disse to månedene er de seigeste månedene for min del.

Marcel: Vi må jo pushe såpass hardt da, fordi det er et veldig lite vindu med ferie og oppkjøring før en ny sesong starter. For en tennisspiller er sesongen lang, og da blir det viktig å få mest mulig ut av den tiden vi har. Vi gjør mye tøff, fysisk trening på bane, både med styrke, agility og kondisjonstrening, spesielt i starten av perioden, deretter blir det mer og mer tennis jo nærmere sesongstart vi er. Vi kjører også restitusjons- og kapasitetstrening ved siden av, som ikke er så belastende på kroppen i forhold til tennisarbeid i denne perioden, sånn at vi hele tiden får pusha grensene i forhold til den tiden vi har til rådighet. Og samtidig må vi alltid holde fokus på å holde unna for potensielle skader.

I en sesongforberedende periode, går det mye i kapasitetstrening, vi jobber med basiskondisjon, kjører lengre treningsøkter på møllen i tid. Når det er sesong, er det mindre møllebruk, da vi aktivt trener mer tennis. Men vi trener likevel en del intervalløkter, litt mer kortintervalløkter som for eksempel 45/15 og vi bruker både sykkel og tredemølle til restitusjon med lavere intensitet. – Marcel da Cruz.

Casper ruud skillrun marcel

Hvordan ser en typisk restitusjonsøkt ut – under sesong?

Under sesong er det kamper vi lever av. Etter kamp er det utskylling i form av sykling og lette intervalldrag, i ikke alt for voldsomt tempo. Samtidig har vi lette spurter, og raske drag for å skylle ut alt av syre. Dette er med på å klargjøre kroppen til neste dags kamp.

Casper er såpass godt trent at vi kan kjøre de hurtighetsdraga, men vi har flere forskjellige drag og økter vi kjører ut ifra behov, vi lytter til hva kroppen sier, og ser på hvordan kampen har vært. Tennis er en svært intens sport, og noen ganger er kampene så lange at kroppen bare kramper seg, derfor er det viktig at vi får skylt ut alt av syre og trappet ned etter hver kamp.

Hva er det som gjør at du presterer så bra i år? Har du gjort noe annerledes, eller spisset noen ferdigheter eller kompetanse?

Jeg har ikke gjort noe nytt, eller annerledes enn det vi har gjort før, men til syvende og sist så er det en lang prosess, og man utvikler seg hele tiden. Jeg er bare 22 år, jeg har mer å gå på, mer å lære og mer å bli bedre på. Jeg tror at man gradvis blir litt og litt bedre. Det er ekstremt små marginer i tennis. Er du halvannet prosent raskere enn det du var for ett år siden kan du rekke tre baller til, eller reagerer fortere på en serve. Vi har fokusert mer på fysiske bevegelser, og bevegelser på banen og ikke vært alt for mye inne i gymmen. Man bør jo løfte vekter i tennis for å bygge styrke, men jeg ligger ikke å trener benkpress tre ganger i uken, det er ikke der jeg har fokuset. Det viktigste er å være smidig, sterk og kjapp på banen, det er jo der det skal skje. Så der har vi endret litt på treningen de siste to årene, før dette trengte jeg å legge på mer muskler, så da hadde vi mer fokus på styrketrening.

Marcel: Tennis er en veldig belastende idrett, vi måtte bygge opp en tåleevne for Casper. Vi har tatt steg for steg, man må ha en kropp som tåler belastningen over tid. Nå har vi mye mer fokus på hvordan den bevegelseseffektiviteten skal bli enda bedre fordi kapasiteten har han allerede bygd opp, men den må fortsatt opprettholdes.

Jeg er bare 22 år, jeg har mer å gå på, mer å lære og mer å bli bedre på. Jeg tror at man gradvis blir litt og litt bedre. Casper Ruud

 

Hvorfor falt valget på Skillrun fra Technogym når dere skulle velge tredemølle til hjemmegymmet til Casper?

 

Casper Ruud why Skillrun

“Skillrun er ledda og har mye bedre demping enn mange andre møller der ute. Den lugger ikke når jeg løper, båndet blir ikke varmt. Dessuten er det ingen andre møller som går like fort, den er jo «top of the line», og har samtidig mulighet for høy stigning. Det er enkelt å få trent det jeg skal. Det kan være vanskelig for en toppidrettsutøver å finne en tredemølle som kommer opp på sitt nivå, men i Skillrun har du svært mange muligheter og funksjoner som gjør treningen enkel og variert. Vi har enda ikke rukket å teste ut alt Skillrun kan gjøre i treningen så det gleder vi oss til.”

Casper Ruud
Proffesjonell tennisspiller
Relaterte produkter
SKILLRUN

TechnogymSkill line - SKILLRUN

Les mer

Kan du fortelle litt mer om hvordan dere jobber med tredemøllen?

Vi bruker mølletrening for å hjelpe å bygge kapasitet. Sånn at vi har forskjellig type tempo i forhold til hva slags type kapasitet vi ønsker å bygge. Vi har begynt å bli veldig godt kjent med de intervallene 17/13 og 45/15. Det er mye intervaller vi kjører. For tennisspill er jo start og stopp hele tiden. Alt fra 45 sekunder til 1 minutt til kortere hvor det er bare 10 sekunder på, og alt fra 10 til 20 sekunder hvile. Det er mye annet vi kan bruke møllen til. Marcel: Vi bruker møllen til å gjøre Casper klar, vi kjører lavere soner, hvor vi jobber litt lengre for å bygge andre kvaliteter. Men det er mest fokus på det som Casper var inne på der. Det er jo veldig tøft med tennis, det kan være veldig lange kamper, og man må være sterk både fysisk og mentalt.

Casper Ruud Skillrun

Skillrun benytter seg av lameller, noe som gjør underlaget mykere, skadeforebyggende og skånsomt å løpe på. Møllens kvalitet gjør at den er svært reaksjonssterk, det er enkelt med start og stopp når du løper intervaller på høy hastighet, samtidig som møllen er svært driftssikker. I tillegg har du biofeedback i sanntid, som kan være med på å avdekke skader, hjelpe deg med å få høyere løpsfrekvens og større effekt av løpeøkten. Ønsker du mer info om Skillrun – ser her.

Ønsker du å teste dagens treningssøkt som superstjernen Casper kjørte?

Dagens trening bestod av både intervalldrag, stigningsløp og sledgepush med belte. Start med en lett oppvarming, for eksempel ti minutter rolig jogg, med noen korte intervalldrag så du får i gang hjertepumpen.

Dagens treningsprogram Casper Ruud:

  1. 12 stk av 45 x 15 intervaller (jobbe i 45 sekunder, 15 sekunder hvile)
  2. 8 stk av bakkeløp på 14% stigning. 12 km i timen
  3. Slede (sledgepush) 20 meter, 10 kg i motstand, 20+ km i hastighet