Innlegg

Vi gir deg tipsene for å bli en bedre løper

TekstMari Hansen

FotoTechnogym

Kontakt oss

Hæge Fagerhus Asak

Home Sales Specialist/Master Trainer

+47 990 07 988

Solen titter frem, løpeskoene som ligger lengst inne i skapet børstes av og gjøres klare for en ny løpesesong. Enten du er en erfaren løper eller en nybegynner er det ulike ting vi motiveres av. Er det når teknikken er korrekt? Er det når du er svært nærme å nå ditt mål? Er det når du finner flyten og kan løpe i takt med musikken? Uansett hva som motiverer deg har vi laget en liste med tips for at du skal bli en bedre løper. Ofte er det nemlig sånn at dersom vi er gode på noe, er det lettere for oss å utføre oppgaven.

MYRUN er en tredemølle som faktisk hjelper deg å bli en bedre løper. Selv om mange av oss helst skulle ha løpt utendørs hver eneste gang, blir det dessverre ikke alltid slik. MyRun er en tredemøllen er tilknyttet en egen Myrun app som gir deg ulike tilbakemeldinger på hvordan du kan bli en enda bedre løper.  Du kan velge mellom utallige treningsprogrammer som hjelper deg mot ditt mål. MYRUN er en stillegående mølle og har et lekkert design, som gjør at den er enkel å plassere. Og det du lærer av møllen kan du enkelt ta med deg på din neste utendørs løpetur.

Bli en bedre løper med bedre løpeteknikk

MyRun hjelper deg underveis og etter økten med å utvikle og forbedre din løpeteknikk. MyRun gir deg sanntids tilbakemelding på din steglengde, antall trinn per minutt (kadens) og bevegelse, hvor mye kroppen din beveger seg horisontalt og vertikalt. Alt for å trene deg til å bli en bedre, mer effektiv og erfaren løper.

Stegfrekvens

MyRun måler som nevnt din stegfrekvens og gir deg umiddelbar tilbakemelding slik at du kan jobbe med denne. Blogger og PT Pia Seeberg har skrevet et innlegg om nettopp hvorfor du skal være opptatt av stegfrekvens, og skriver: Technogym har lært meg at 180 steg i minuttet er optimalt. Dette skal gjøre løpingen langt mer effektiv, da lange steg er tyngre å utføre for kroppen enn korte steg. Ved lange steg plasserer man gjerne foten litt for langt foran kroppen, og man skaper noe som heter «motstem»; enkelt forklart vil det si at kraften du skaper går i motsatt retning av den du løper i. Med en hurtigere stegfrekvens blir gjerne teknikken bedre, man kaster ikke bort krefter, man bruker automatisk forfoten bedre og noen studier har vist at det er en mer skånsom møte å løpe på – det vil si at sjangsen er mindre for skader. Les hele artikkelen her

Treningsprogrammene som lar deg nå dine mål

MyRun app lar deg lage ditt eget treningsprogram som passer for akkurat deg og som hjelper deg med å nå dine mål, uansett om du er en hobbymosjonist eller trener mot et maraton. MyRun har selvsagt også utallige ferdigprogrammerte treningsprogram som hjelper deg mot ditt mål. Alt er tilgjengelig via MyRun App.
Last ned app her:

Finn flyten med riktig musikk 

Visste du at MyRun gjenkjenner rytmer og kan søke etter musikk i ditt musikkbibliotek som passer din løpestil og dine steg akkurat der og da. Det er vitenskapelig bevist at riktig musikk kan øke prestasjonen under treningsøkten. og med MyRun slipper du å scrolle deg igjennom å finne musikk som passer, møllen gjør det for deg.

Mer info og pris på MyRun finner du her.

Generelle løpetips for å bli en bedre løper

Variasjon

Løper du den samme ruta på det samme underlaget gang etter gang, kan du være sikker på at løpeøktene blir færre og færre før du eventuelt stagnerer. Variasjon i både intensitet, terreng og tempo gir gjerne mer motivasjon enn å løpe den samme løypa gang på gang.

Målrettet plan

Uansett hva som motiverer akkurat deg vil det å sette seg noen mål for hva du ønsker å oppnå med treningsøktene være en god start. Hvor deilig er ikke følelsen av å ha klart å forbedre stegfrekvensen, løpe løypa på kortere tid, eller klare samme avstand på høyere hastighet eller stigning?

Teknikk

Riktig teknikk for akkurat deg og din kropp spiller inn på kvaliteten på din løpeøkt. Riktig teknikk kan også minimere skader og gi bedre mestringsfølelse. For å bedre teknikk er det viktig å tenke på stegfrekvens, lengden på steget (kadens) og kroppsholdning. Det beste er høy frekvens med korte steg, og kroppsholdningen skal ha en liten vinkel fremover.

Fellesskap eller alenetid med avkobling

Enkelte motivers av å bruke løpingen nesten som meditasjon og kobler helt av i flyten med musikken eller stillheten. Andre igjen motivers av fellesskap og kan ha stor glede av å melde seg på løpetimer på et senter de er tilknyttet eller løpe sammen med andre ute. Skal du trene rolig langkjøring kan du holde snakketempo med en venn under hele løpingen, men er det derimot snakk om harde intervaller anbefaler vi snakking til etterpå.

Før og etter løpingen

Varm godt opp, gjerne rolig jogg i 10-15 minutter, deretter kan du for eksempel øke tempoet før du er klar for selve økten. Etter at løpeøkten er over kan du gjerne avlutte med aktiv uttøying og jogg deg ned etter en svært intensiv økt. Restitusjon er også helt essensielt for å bli den best mulige løpeutgaven av seg selv. Kroppen henter seg inn under restitusjonsfasen og bygger seg opp sterkere enn den var før trening.

Mer informasjon om MyRun møllen, priser og finansiering av møllen finner du her:

Relaterte produkter
Myrun tredemølle

TechnogymMYRUN – tredemølle

Les mer